Studiedruk te hoog, of inzet te laag?

Studiedruk te hoog, of inzet te laag?

De Minister van Onderwijs, Ingrid van Engelshoven, wil wettelijk vastleggen dat eerstejaars vanaf 2020 nog maar 40 van de 60 studiepunten hoeven te halen om over te mogen naar het volgende jaar. Op dit moment verschilt het per studie, van 45 studiepunten, tot de volle 60. Deze verlaging van de norm zou er volgens de minister voor moeten zorgen dat studenten minder last hebben van de studiedruk en rustig kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving. Maar is de studiedruk wel te hoog, of is de inzet te laag?

Studiepunten

De meeste eerstejaars krijgen acht vakken in hun basispakket, die allemaal 7,5 studiepunten waard zijn. Of de studenten de vakken in het eerste jaar nu halen of niet, aan het eind van de studie moeten de vakken met een voldoende afgerond zijn. Elke studie heeft zijn eigen norm, aan het eind van het jaar moet een bepaald aantal studiepunten zijn behaald, anders mag de student niet doorstromen naar het volgende jaar. Dit zou volgens de minister leiden tot een hoge druk op de schouders van eerstejaars.

Het verlagen van de norm verhelpt de studiedruk niet. Misschien eventjes, voor het eerste jaar, maar omdat de vakken uiteindelijk moeten worden behaald, wordt het probleem alleen maar verschoven, of misschien wel groter gemaakt. Veel studenten die vakken in hun eerste jaar niet halen en dit in latere jaren over moeten doen, blijven er maar tegenaan hikken, wat weer leidt tot een hogere druk.

Het beeld van de student

‘Die studenten leven maar een makkelijk leventje. Ze zitten alleen maar in de kroeg, zijn iedere avond lam en neuken maar wat in de rondte. En een band plakken? Ho maar.’

Het zijn verwijten die we als student vaak genoeg aan moeten horen. Een student die zich goed kan uiten heeft misschien een weerwoord klaar, maar vaak speelt onmacht de hoofdrol. Kennis is lastiger concreet te maken dan het plakken van een band.

Het is een beeld waar we mee moeten leven, waar we ook wel mee kúnnen leven, maar het verlagen van de norm zal het beeld zeker niet goed doen. Studeren is niet simpel, dat doe je niet zomaar eventjes in een paar jaar, met twee vingers in je neus en de andere hand geklemd om een bierglas. Universiteiten zijn er niet voor niets. Toelatingseisen zijn er niet voor niets. De strenge norm is er niet voor niets. Als de norm wordt verlaagd, wordt studeren steeds laagdrempeliger en daalt wellicht ook de kwaliteit van de opgeleiden.

Studiedruk

Studiedruk hoort bij het studeren. Als er geen studiedruk zou zijn, zou het betekenen dat de studie te makkelijk is. Ook een studie zorgt ervoor dat je voorbereid bent op de toekomst en ook al heb ik de toekomst zelf nog niet meegemaakt, u gaat me niet vertellen dat er na mijn studie geen hoge druk meer op mijn schouders komt te liggen.

Het verlagen van de norm zorgt dus niet voor minder studiedruk, het zorgt voor een uitstelling van de druk. Het zorgt ervoor dat studenten die een studie hebben gekozen die misschien niet bij hen past, tóch door mogen en pas in een later stadium alsnog tegen een muur aan lopen. Het zorgt voor een nog slechter beeld van de student (wij doen ook nog andere dingen dan zuipen, roken, blowen en seks). Het zorgt er misschien wel voor dat wij ons, als student, minder serieus genomen voelen.

Hoe de Minister van Onderwijs met zo’n idee komt, is voor mij een raadsel, maar dat is weer een ander verhaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *